![]() |
Historia Sårhistoria |
||||||||||
|
Och Jesaja sade: - Hämta hit en fikonkaka. Då hämtade man en sådan och lade den på bulnaden. Och han tillfrisknade. (Gamla Testamentet: 2 Konungaboken 20:7) |
|||||||||||
| Sårtvätt | 1931 far en sjukhusläkare ut: | ||||||||||
|
|||||||||||
| Det var bruket av urin på såriga
händer och inflammerade ögon han var ute efter.
Skadade man sig ute på gärdet var
första åtgärden just att pissa på
såret. Det är inte så tokigt som det
låter, färsk urin är steril, innehåller ammoniak och karbamid, men på 1930-talet hade man större
hygieniska visioner än så. Urin förekommer
fortfarande i huskurer och rapporteras vara effektivt
sårläkande särskilt på eksemsår.
"Spott är böndernas plåster ", sade man i Tyskland, och saliv har använts överallt. Bäst var nykter spott, d.v.s. morgonspott innan man ätit. Än idag rekommenderas det som vårtmedel. Väl hemkommen sköljde man skadan med vad man hade - brännvin, ättika, mjölk, svagdricka eller ett växtavkok. Tyglappar indränkta med samma vätskor blev såromslag. |
|||||||||||
| Sårskydd | Blödning stillades inte omedelbart.
Det var noga att såret fick blöda ut så
att inget elakt blod blev kvar. Därefter stoppade man genom att hålla emot med en kompress med fnöske, innanmätet
från svampen fnöskticka som kokats och torkats. Den sårläkande effekten av spindelväv, som fortfarande används som huskur, tror man idag beror på att den är bakteriedödande snarare än blodstoppande. Till skydd på såret kunde man täcka med jord, gödsel, snus och daggmask. Många sorters djurblod kunde ingå, som tre droppar från en mus som kluvits levande - "smörj motsols tre gånger tre morgnar i rad". Vanligast var dock såromslag av tjocka grötar av livsmedel (äggula, smör, ister, kåda, tjära, salt, honung, sirap, socker, bröd, kokt mjöl) eller torkade eller färska växter (malört, angelika, kamomill, mynta, enbär; innerbark av tall, ek, björk eller lind). Liknande omslag finns beskrivna i sumerisk kilskrift från 3000 f. Kr: Växtpulver, mineralpulver och flodlera utrört med vin, olja, vatten, honung och "sjöolja". Med tillsats av någon barrträdskåda blev smeten desinfekterande och fungerade också som rökelse. Många av Egyptens parfymer gjorde sådan dubbel tjänst som salva, parfym, rökelse och invärtes läkemedel. Fikonkakan i bibelcitatet som inleder denna sida användes i Sverige så sent som vid mitten av 1900-talet; den var särskilt effektiv vid underhudsinfektioner. Därefter skrattades den bort den i några årtionden tills någon kemist hittade ett sårläkande enzym av samma typ som papayans papain. Alla gamla läkemedel har inte gjort samma lycka i laboratoriet. Öronvax, effektivt tillslutande och alltid tillgängligt, användes före vår tideräknings början för att skydda, lindra och läka sår, brännskador och hudsprickor. Plinius i Rom runt år 70 berättar att det användes på ormbett. På resa i Bohuslän 1742 fann Linnélärjungen Pehr Kalm att det användes på svamspsjukdomen revorm: |
||||||||||
|
|||||||||||
| Långt senare har det använts i Sverige och England på insektsbett och det förekommer fortfarande i nordiska huskurer, klådstillande på insektsbett och sårläkande på hudsprickor. | |||||||||||
| Groblad | Groblad "brukas allmänt av bönderna att lägga på sår", berättas i Linnés Flora Oeconomica 1749. Groblad var inte i första hand akutmedel utan ingick i långvarigare sårbehandlingar. Nervsidan ansågs vara utdragande och lades nedåt när var skulle ut; den släta ovansidan användes när inflammationen var över. I båda fallen gjordes små hål i bladen. Andra blad som tussilago lades på mosade. |
||||||||||
|
Till sårskydd kunde man lägga på ett växtblad
vilket som helst, en tygbit indränkt med honung eller, vanligast: sockermättat brännvin penslades på som en skyddande glasyr. På
brännskador kunde man pensla linolja som stelnade till en rätt tålig hinna. |
||||||||||
| Sårsalvor | Hur en sårsalvor kunde se ut på 1500-talet berättar den franske barberaren-kirurgen Paré som tjatat till sig det hemliga receptet av en kollega: | ||||||||||
|
|||||||||||
|
En mycket använd läkeingrediens i århundraden
var mumier. Tidiga och äkta mumier innehöll
naturlig asfalt, myrraharts
och rester av många växter som använts vid balsameringen. På 1500-talet när efterfrågan var som störst
avgick båtar från Alexandria fyllda med
snabbalsamerade fattiglik. I Frankrike såldes torkat kött från hängda som mumier. |
|||||||||||
|
Nio örters galder |
Hur bra salvan än var, hade den inte mycket effekt om den inte lades på med en bön, i förkristen tid en galder, d.v.s. en magisk sång eller ramsa (härav galen = att bli utsatt för galder). En av de äldsta bevarade galdrarna är den fornengelska Nio örters galder, nedskriven i början av 1000-talet av någon klosterperson efter en text som möjligen varit från 800-talet. Som andra galdrar från 1000-1300-tal är den en blandning av hedniskt och kristet. Här figurerar både Oden och Jesus: | ||||||||||
|
|||||||||||
| Galdern skulle sjungas inalles 30 gånger - tre gånger över var och en av örterna innan de bereddes och sedan i patientens mun och båda öron innan salvan ströks på. Den var verksam på bölder med etter och flogvärk. Etter (gift, var) och flogvärk (plötslig smärta) hörde till sådant osynligt ont som alltid låg i luften och kunde flygas på en av häxor, vättar, älvor, ormar och spindlar. Receptet på själva salvan finns bland sårsalvorna. | |||||||||||
| Paracelsus sympatetiska sårsalva | Den mest fantastiska av alla sårsalvor är från 1540-talet: Unguentum sympatheticum, Paracelsus sympatetiska sårsalva. Den innehöll bland mycket annat mumie, människohuvudskålsmossa, fett från enucker och daggmaskar. Salvan var så effektiv att den sårade inte ens behövde vara närvarande; det räckte att man lade förband på vapnet som orsakat skadan så läktes såret. Faktum är att salvan ofta var effektiv, eftersom den ersatte den annars vanliga behandlingen med kokande olja. Såret rengjordes och lades om och fick sedan vara i fred medan man väntade på att den sympatetiska salvan skulle fjärrverka. | ||||||||||
| Skolmedicinen | Fick en skolmedicinare hand om ens sår kunde det nämligen bli farligt värre. Metoden att stilla blödning med kokande olja eller glödande brännjärn, lanserad av den persisk-arabiske läkaren Avicenna på 1000-talet, övergavs först i mitten av 1500-talet. En conquistador berättar om sina strapatser i Mexiko omkring 1520: | ||||||||||
|
|||||||||||
|
Att oljan inte skulle ha använts
till enkel sårtvätt förstår man
snart: |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
Den som gjorde slut på oljekokningsmetoden
var ovan nämnde Paré, som började som
barberarlärlig och utbildades till fältskär
på sjukhuset Hôtel Dieu i Paris. 1537 var han med vid ett fältslag i Italien: |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
| Till hans förvåning mådde de som behandlats med bara detta relativt bra dagen därpå, medan de som oljan hade räckt till var svullna och hade feber och svåra smärtor. Hans rapport - på franska, inte latin! - angreps våldsamt av Paris' läkarkår som hånade honom som en olärd barberare, vilket han ju också var. Till sist fick de vika sig för överlevnadsstatistiken och Paré slutade som hovläkare och gick till medicinhistorien. | |||||||||||
| Goda sår | Från Galenos
på 100-talet och fram till 1200-talet ansågs
varbildning vara viktig för sårläkningen. Det fanns ont i såret och det skulle ut. Varbildning
främjades och underhölls därför med många metoder och kunskapen om de många vartyperna var en hel
vetenskap. Blåsdragning var ett sätt att öppna huden utan kniv så att inre sjukdomar kunde följa med varet ut. Ännu på 1800-talet fanns många kloka gubbar och gummor som kunde lägga blåsdragande omslag på frisk och oskadad hud. Omslagen gav brännblåsor som måste underhållas noggrant. De skulle vara sig på rätt sätt och med rätt hastighet, punkteras vid rätt tidpunkt och läggas om med hudretande medel som drog ut varet. Blåsdragningen kombinerades ofta med åderlåtning, laxering och svettning som hjälpte till att driva ut det förskämda i kropp och livsandar som orsakade sjukdomen. En annan metod var moxa, idag mest känd som en teknik inom akupunkturen. I Sverige började den brukas inom skolmedicinen på 1600-talet och togs sedan upp särskilt av samerna för att skapa långvariga sår. Multnat trä eller bark från södra sidan på en björk rullades till bönstora bitar, lades där värken var starkast och tändes på 2-3 gånger med en björkkvist, berättar Linné från lappländska resan 1732 och fortsätter i svenska floran: |
||||||||||
|
|||||||||||
| Läkkött | En allmän tro i Sverige har varit att barn fick dåligt läkkött om det första djur det fick röra vid var en katt. Var det däremot en hund skulle alla sår läka snabbt. | ||||||||||
| Mer | Medicinhistoria • Medicinsk magi Salvrecept |
||||||||||
|
|
|||||||||||
|
Litteratur:
Se t. ex. Foucault (1983), Frisch (1961), Gentz och
Lindgren (1946), Haggard (1946), Kramer (1958), Lindberg
(1985), Lindberg (1986), Lindgren (1918), Linné
(1971), Linné (1975), Ljungdahl (1953), Nilsson och Petersen (1998),
Shealy (2000), Svanberg (1998), Tillhagen (1977), Wicklund (1990), Wicklund (1998). • Citat: Bland allmogen äro...: Lagerholm (1931). Man tager öronvax...: Kalm (1960). Han bad mig skaffa...: Fåhraeus (1946). Minns, du gråbo..: af Klintberg (1998). Vi övernattade vid en bäck...: Díaz del Castillo (1965). Sedan förband vi...: Díaz del Castillo (1965). Till sist tog oljan slut...: Fåhraeus (1946). Läggs där värken är starkast...: Svanberg (1998) som citerar Linnéa Svensk flora från 1755. |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
© Shenet 1997 - 2013 |
|||||||||||
|
|
|||||||||||