![]() |
Rouge |
|
|
Färgar ej hälsa dig röd, skaffa dig rodnad med konst! (Ovidius: Kärlekens konst, ca år 0) |
||
| Synonymer | Rött fettsmink, rött smink, röda sminkkakor, rougekakor, rougetabletter, ansiktsrött, rougepastiller, sminkblad, sminkpapper, kindsmink, spanskt läder, spanskt papper, spansk bomull, spanskt rött | |
| Engelska namn | Rouge, rouge tablets, cake rouge, vermilion, Spanish paper, pink saucer, rose powder, enamel powder, Damask rose drops, symphathetic blush, blush, blusher | |
| Andra namn | Romanska språk Fard, rouge, rouge en feuilles, rouge de Chine, laine d' Espagne, rouge en tasse, rose en tasse, rouge en crépons, tampons au rouge, rouge à joues, fard à joues (franska), arrebol (spanska) Andra språk Wangenrot, Rouge (tyska), Colorete, schnouda (arabiska) |
|
|
|
||
| Tradition | "Rouge är ett utmärkt smink", sade
en engelsk herre på 1800-talet, "i dessa tider
då kvinnor rodnar så sällan". I årtusenden betydde "rouge", "rött smink", helt enkelt just rött smink, som lades på varhelst det behövdes. Kinesiska kvinnor rödtonade t. ex. också näsborrar och tungspets". Separata preparat för kinder - läppar - ögon började säljas på 1930-talet, framför allt med argumentet att det skulle vara ohygieniskt att använda samma på flera ställen och nu, när man visste det, pinsamt bonnigt. Samma rouge - läppstift - ögonskugga kan naturligtvis färga flera ställen så länge färg och form passar. Både läppstift och rouge kan t. ex. vara utmärkta ögonskuggor. Rouge och ögonskugga passar sämre på läpparna eftersom de inte är gjorda för att kunna sväljas. Rougehistoria - tusentals år. |
|
| Framställning | Tillverkningsprincipen är densamma
för allt färgat smink; bara kulörerna skiljer:
Salvrouge görs som läppstift. Krämrouge görs som färgade krämer. Flytande rouge görs vanligen som spritutdrag, tinktur. Puderrouge görs som färgade ansiktspuder. Kakrouge görs som kompaktpuder. |
|
| Beskrivning | Salva, t. ex. rouge en tasse - fet
rödfärgad massa. Kräm - mindre fet än salva. • Gelé - fettfri gelé. Flytande rouge - flytande lösning. Puder - torrt löst. Kaka - puder pressat till en kaka, t. ex. spansk ull. Papper - tunna pappersblad med ett lager rött på, t. ex. spansk ull. Fanns i många varianter på 1800-talet, t. ex. spanska och kinesiska, och en del importerades verkligen från Kina. Lillfingret eller en bomullstuss fuktades och ströks över papperet varefter färgen överfördes till kinderna. Papper hade en nackdel: De måste göras med gummiämnen som gav en avslöjande glans... I sådana fall var det säkrare att gnida kinderna med vanligt rött silkespapper. Tyg - silke, bomull eller ylle indränkt med färgämne: Detta formades till en boll och fuktades lätt med alkohol eller vin när färgen skulle läggas på läppar eller kinder. Kallades rosenmuslin, med handtag på tygbollen de tampons au rouge. |
|
| Löslighet | Färgämnet i salvor bör
vara lösligt eller åtminstone slambart i olja,
annars får man en prickig rouge. I emulsionskrämer måste färgämnet också vara lösligt eller slambart i vatten. |
|
| Innehåll | Rougebas |
|
| Varianter | Teatersmink
- det de masstillverkade rougerna började med. • Solpuder - starkt färgade ansiktspuder. |
|
| Hållbarhet | Feta färgblandningar: Vanligen
hållbara utan konserveringsmedel. |
|
|
|
||
| Hudvård | Form Salva, kräm: Rouge läggs på först, puder sedan. Läggs på högsta punkten och tonas ut - lättare än puder och ser naturligare ut. Kan rinna i veck och rynkor. För mycket lyfts bort med papper och tonas ner med foundation. Puder, kaka: Pudras på efter ansiktspuder. Svårare att lägga på än kräm, blir lätt för mycket och kan se målat ut. För mycket lyfts bort med svamp. • Gelé: Genomskinlig, len och plastig, sitter som berget. Läggs på med svamp. Svårt att lägga på snyggt; smälter inte in i huden som kräm utan fäster snabbt. Kraftiga rengöringsmedel kan krävas. Svårt att åtgärda om det blir för mycket. Färg Rouge bör ha samma färgton som hud, hår och ögon. Den känns först och främst igen på om den är kall eller varm: • Blek hy som sällan blir solbränd - kall ton: Rosa, plommon, röda som går åt blått och silver. • Olivfärgad hy som lätt blir solbränd - varm ton: Orange, röda som går åt gult och guld. |
|
| Hudtyp | Puder suger upp fett och är bättre på fet hy än salvor och krämer, som kan rinna i veck och rynkor. | |
| Hudreaktion | • De starka borttagningsmedel som kan behövas särskilt för geléer kan irritera. Salvor och krämer är mildare mot huden eftersom
de är ta bort med vegetabilisk olja - se hudoljor. |
|
|
|
||
Recept |
||
| Recept I (A kind of Paint that resembles the natural Red) |
Stark brandy
- 1 pint (5,7 dl) Bresiljaträ (rött färgämne) - 0,5 ounce (14 gram handelsvikt eller 15,5 gram medicinalvikt) Bensoeharts - 0,5 ounce Klippalun - 0,5 ounce Låt dra 12 dagar; skaka om dagligen. Häll på önskat kärl och korka igen väl. En liten aning av denna vätska ger en så vacker röd färg åt kinderna att den knappast kan skiljas från naturlig. Och det bästa med denna hemlighet är att användningen inte är förknippad med dåliga följder. Kvinnor som inte vågar måla sig av rädsla för att det ska märkas kan använda blandningen utan risk för misstanke. (Källa: Corson 1972 efter Antoine Le Camus: "Abdeker: or the art of preserving beauty", London 1754) Anm. Det framgår inte om de engelska viktmåtten avser handels- eller medicinalvikter. |
|
| Recept II (The Secret of a Turk for making an excellent Carmine) |
Pulveriserat bresiljaträ (rött
färgämne), cochenille
eller rött sandelträ
- 1 pound (454 gram handelsvikt eller 373 gram medicinalvikt) Alun - 8 ounces (226 gram handelsvikt eller 249 gram medicinalvikt) Vitvinsvinäger - så mycket som behövs Låt färgen dra i vinäger 3-4 dagar, koka allt en halvtimme, sila genom linnetyg och sätt tillbaka över elden. Lös alun i vinäger. Blanda de två vätskorna genom att röra dem i mortel. Ett skum kommer att flyta upp, det är detta som är karmin. Skumma av det och torka det. (Källa: Corson 1972 efter Antoine Le Camus: "Abdeker: or the art of preserving beauty", London 1754) Anm. Det framgår inte om de engelska viktmåtten avser handels- eller medicinalvikter. |
|
| Recept III (bomull) |
Rosenvatten
Stött cochenille Cochenille upplöses i rosenvattnet tills det är alldeles smält. Däri doppas ren bomull många gånger och torkas emellan, ända tills färgen är all. När man vill betjäna sig av denna bomull, väter man den med spott och gnider kinder och läppar därmed. (Källa: Brown 1994 efter "Underrättelser för Fruntimmer i synnerhet hörande till Toiletten", ur Stockholms Almanach, 1799) |
|
| Recept IV (kinesiska rougeblad) |
Alkohol
spädd med vatten Cochenill Gummi arabicum Extrahera lössen i den utspädda alkoholen och filtrera vätskan. Tillsätt lite gummi arabicum och koka tills mycket lite vätska är kvar. Bred ut den klibbiga återstoden på pappersark och låt torka i skugga. När rougen ska läggas på kinderna stryker man över papperet med fuktat finger. Kinesiska rougeblad är en av de vackraste och dyraste rougerna som finns. (Källa: Corson 1972 efter Alexandra Walker: "Female Beauty", 1840) |
|
| Recept V (bomull) |
Karmintinktur
eller cochinelltinktur - efter behag Bomull Bomullen fuktas med tinkturen tills den har fått den färgstyrka man önskar. Kallat "Spanish Ladies' rouge bloom". (Källa: Corson 1989 efter S J Brown: "Toilet table talk, London 1856) |
|
| Recept VI (flytande) |
Alkohol
- 4,5 liter Rött sandelträ, pulveriserat - 675 gram Benzoeharts - 450 gram Drakblod - 75 gram Pulvren får dra i alkoholen två veckor. Filtreras. Kallat "Turkish bloom". (Källa: Corson 1989 efter S J Brown, 1856) |
|
| Recept VII (puder) |
Krita,
finriven - 5 delar Karmin, finpulveriserat - 1 del Blandas och används som rougepulver. (Källa: Corson 1989 efter S J Brown, 1856) |
|
| Recept VIII (kaka) |
Talk
- 900 gram Alkohol - 300-400 gram Kartamin (rött pigment) - 100 gram Färgämnet löses i spriten, varefter talken iröres. Den degfomiga massasn fylls på poslinskärl och får torka. (Källa: Hector 1903 efter Hager) |
|
| Recept IX (pastiljer) |
Talk
- 75 gram Vitt dextrin (stärkelse) - 25 gram Vit sockersirup - så mycket som behövs Ammoniak (10 %) - 10 gram Karmin - 5 gram Bergamottolja - 5 droppar Rosenolja - 2 droppar Sassafrasolja - 1 droppe Färgämnet löses i ammoniak. Talk och eteriska oljor blandas i. Blandas med så mycket sockersirup att den kan formas till runda pastiljer med hjälp av en pastiljstickare. Pastiljerna får torka i luften. Vid sminkning fuktas huden med lite vatten, ingnides med en pastilj och sedan med en vit tygbit. (Källa: Hector 1903 efter Dieterich) |
|
| Recept X (fettsmink) |
Kakaofett
- 400 gram Vitt vax - 400 gram Olivolja - 200 gram Ammoniak (10 %) - 40 gram Karmin Rosenolja - 1,5 gram Orangeblomolja - 0,5 gram Bergamottolja - 0,5 gram Geraniumolja - 5 droppar Mysktinktur - 3 droppar Ceylonkanelolja - 1 droppe Irisrotsolja - 1 droppe Fett, vax och olja smälts ihop i vattenbad. Parfymeras när det svalnat lite. När massan är kall rör man ner lösningen av ammoniak och karmin. (Källa: Hector 1903 efter Dieterich) |
|
| Recept XI (pasta) |
Talk
- 950 gram Ammoniakalisk karminlösning - 50 gram Dragantslem - 8-12 gram Mandelolja - 5 gram Dragantslem: Vatten 76 - gram Glycerin - 18 gram Dragantpulver - 6 gram Dragantpulvret löses i vatten genom långvarig digererering varefter glycerin tillsätts. Talk och karminlösning blandas och massan får torka. Den stötes sedan med mandelolja och dragantslem till en deg som fylls på porslinsburkar. (Källa: Hector 1903 efter Paschkis) |
|
| Recept XII (pasta) |
Talk
- 890 gram Vatten - till degkonsistens Gummi arabicum - 60 gram Kartamin (rött pigment) - 50 gram Rosenolja - efter behag Massan utröres med vatten till en deg. Fylles på små porslinskärl. (Källa: Hector 1903) |
|
| Recept XIII (puder) |
Talk
- 500 gram Vetestärkelse - 500 gram Ammoniak (10 %) - 30 gram Sprit (68 %) - 20 gram Karmin - 15-30 gram gram Jasminessens - 10 gram Rosenolja - 1 gram Geraniumolja - 10 droppar Bergamottolja - 10 droppar Ylang-ylangolja - 1 droppe Violrotsolja - 1 droppe Kumarin - 0,01 gram Talk, karmin, ammoniak och sprit rörs ihop, breds ut på papper och får torka i rumstemperatur. Stötes därpå och blandas med vetestärkelsen och doftämnena - kumarinen löses i jasminessensen först. Massan drives sedan genom en fin sikt. (Källa: Hector 1903) |
|
| Recept XIV (flytande) |
Rosenvatten
- 600 gram Glycerin - 395 gram Ammoniak - 3 gram Karmin - 2 gram Karmin löses i ammoniak varefter glycerin tillsätts. Lösningen värms upp tills ammoniaköverskottet avdrivits. När lösningen svalnat tillsätts rosenvatten. Får stå en månad varefter den klara vätskan hälls av. (Källa: Gaugin 1947) |
|
| Recept XV (fettsmink) |
Tunn paraffinolja
- 400 gram Ceresin - 400 gram Vitt vax - 150 gram Cetylalkohol - 50 grmm 1.000 gram grundmassa för smink till kinderna. (Källa: Tschechowa och Evers 1954) |
|
| Recept XVI (puder) |
Talk
- 900 gram Zinkvitt - 50 gram Zinkstearat - 50 gram 1.000 gram grundpulver för smink till kinderna. (Källa: Tschechowa och Evers 1954) |
|
| Recept XVII (Rouge antique) |
Geraniumrött B - 150 gram Kadmiumgult nr 14869 - 25 gram Vanillin - 1 gram Bittermandelolja - 2 droppar Färg- och doftblandning till rouge för 1.000 gram grundpulver enligt recet XII. (Källa: Tschechowa och Evers 1954) |
|
| Recept XVIII (puder) |
Puder
- 10 delar Venetiansk tvål - 5 delar Karmin - 1 del Franskt rött smink så som det i regel tedde sig på 1800-talet. (Källa: Lindvall-Nordin 1984) |
|
|
|
||
|
Litteratur:
Se t. ex. Corson (1972), Gaugin (1947), Lodén (2008), Wärn (2009). |
||
|
|
||
|
© Shenet 1997 - 2013 |
||
|
|
||