![]() |
Sminkhistoria |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(Elizabeth Arden, 1930-tal) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Se också historia om puder, rouge, läppstift och ögonsmink - det var i den ordningen de blev accepterade under 1900-talet. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Tidens seder | De första som bemålade sig var jägare och krigare, vanligen män. I de äldsta stadskulturerna sminkade sig båda könen och alla samhällsklasser. Under antiken blev smink tabu för män och påbjudet för kvinnor. På 1600-talet sminkade sig både fattiga och rika, män och kvinnor, på 1700-talet var det ett måste för fina damer och herrar, på 1800-talet gick det an bara för officerare, skådespelserskor och horor. En tid använde småfolket gultonat ansiktspuder medan fina damer bara kunde använda vitt, hundra år senare var regeln den motsatta. Rouge har varit tillåtet för horor men inte för överklassen, när det inte varit tvärtom. Under 1900-talet har regeln varit att kvinnor sminkar sig, och mer eller mindre har bestämt klass och bestämts av klass... | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Forntida smink | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Egypten | I det sumeriska riket (5000 f. Kr.) sminkade sig både män och kvinnor och så fortsatte det i de babyloniska och assyriska (600 f. Kr.) rikena i Tvåflodslandet. Smink var ett rituellt verktyg för att skapa religiös, social, hygienisk och medicinsk effekt. På samma sätt användes smink i Egypten och som allra mest på Kleopatras tid århundradet närmast f. Kr. Det kraftiga ögonsminket skyddade mot insekter och ögonsjukdomar medan hudoljor och puder fungerade som solskydd. Särskilda slavar, kallade tecknare eller munmålare, skötte de rikas ansiktssminkning och manikyr. Uppgiften krävde både handlag och specialkunskaper eftersom olika sorters smink krävde olika sorters diet - inte så magiskt som det låter, utan ett sätt att förebygga och minska effekterna av de bly- och arsenikhaltiga färgämnena. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Grekland | I Aten århundradena f. Kr. hade sminkning ålagts kvinnor och blivit strikt sexualiserat. Atenskorna var av två slag: de dygdiga hustrurna som höll sig inom hemmets väggar (inget smink, eller något lite rött på kinder och läppar) och hetärerna som rörde sig ute bland män (även vitt i ansiktet och svart kring ögonen). På det östligare Kreta som var mer påverkat av orentaliska seder fortsatte både män och kvinnor att bemåla sig i alla färger. I Sparta målade sig ingen; till och med att färga kläderna ansågs vara att förfalska naturen - dock blev det så småningom tillåtet att färga stridsmunderingen röd, eftersom det dolde blodet så bra. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Rom | Rika romerska damer höll sig med minst en ornatrix, en slavflicka med uppgift att sköta om damens hår och kropp. Många romerska författare har vittnat om sminkvanorna, som framstod som överdrivna och löjliga där de satt och drömde sig tillbaka till den hjältemodiga tid då romarriket slog sig fram. Ovidius, jetsetare på kejsar Augustus tid, skrev däremot obekymrat en handledning i konsten att använda smink. Bara fragment finns kvar men hans förförelsehandbok "Kärlekens konst" ger en del vinkar om bland annat puder, rouge och ögonbrynsfärg (lampsvärta, njörnfett, myrägg, mosade flugor). Allt var avsett strikt för kvinnor, och de skulle sköta saken diskret, för vilken man vill se på när hans kvinna målar upp sig för honom? För en man räckte det att vara ren: rena tänder och god andedräkt, välansat hår och skägg, inget näshår, klippta och rena naglar och en fläckfri och välsittande toga. Utöver det: makt. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Den indiska sexualrådgivningsboken Kamasutra
från 600-talet listar 64 olika färdigheter
som alla oavsett kön bör öva upp sig i för att deras äktenskap må bli lyckligt.
Till dem hör: 6. Tatuering. 9. Färgning av tänder, klädesplagg, hår, naglar och kropp. 19. Konsten att göra parfym och doft. 43. Konsten att applicera parfymerade salvor på kroppen och att använda salvor och parfym i håret, samt att fläta det. Råd till kvinnan Till vardags ska en hustru parfymera sig sparsamt, privat med sin man kraftigare. Hon ska välkomna hans vänner med blommor, salvor, rökelse, betelblad och betelnötter. Råd till mannen Familjefaderns morgonrutin: Uträtta naturbehov, rengöra tänderna, gnida in sig med lite parfymerad salva, smycka sig, sminka ögon och mun och se sig i spegeln. Vad varje man bör göra: Varje dag bada, varannan dag olja in kroppen, var tredje dag löddra in sig, var fjärde dag raka hår och huvud, var femte dag raka resten av kroppen eller var tionde dag bortrycka kroppshår. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Västvärldens smink | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Spanien 840 | Europas första skönhetsskola öppnades 840 i södra Spanien av Ziryab, perser från Bagdad och sin tids största kulturpersonlighet. Spanien hade erövrats av nordafrikanska muslimer 711 och Ziryab blev den som förde in den arabiska kulturen i landet. En viktig del av livsstilen var den personliga hygienen med hårvård, hudvård, tandvård, rakning, hårborttagning och bad så som de kom att ritualiseras i vardagslivet och hammam. I skönhetsskolan fick kvinnor lära sig bland annat att sminka sig på rätta sättet. Allt måste måste ha framstått som närmast obegripligt depraverat för det kristna prästerskapet, som hade orientens kroppsliga syndighet som ett av sina favoritämnen. Chocken blev än värre några århundraden senare när korstågsriddarna nådde fram till det heliga landet och kom i direktkontakt med orientens parfymer, rökelser och badseder, och upptäckte att de gillade det. Europa översvämmades av rosenvatten, kohl och och andra djävulens lockelser. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Italien 1300-tal |
Nyheterna spreds först i
Italien, där de fria handelsrepublikerna sedan gammalt hade utmärkta förbindelser med Konstantinopel. Venedigs, Genuas och Florens köpmän härskade över hela Europas handel, styrde korståg och
nonchalerade fullkomligt kyrkliga påbud som inte passade affärerna; ofta blev de helt enkelt påvar själva. Härifrån spreds renässanskvinnans utseendeideal som skulle stå sig 1500-talet ut: vaxlik blekhet, rodnande kinder, röda läppar, blonderat hår och ögonbrynen avrakade och nya påmålade; man målade också blå ådror i tinningarna för att understryka blekheten.
Ögonen däremot skulle vara bleka; sminkade ögon ansågs vulgärt. När den svenske prästmannen
Olaus Magnus vid 1500-talets mitt dundrar mot den förkastliga sminkningen, vet han självklart varifrån det kommer: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Sverige 1555 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Sminkning behandlas i samma kapitel som utomäktenskapliga förbindelser och liknande slemma och vanärande handlingar. För Olaus Magnus är det en form av bedrägeri: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
De italienska stadsstaternas handelsmonopol brakade ihop snabbt och hårt när portugiser upptäckte sjövägen till Indien 1498. Den nya världsmakten England förde renässansidealen vidare med Elizabeth I (drottning 1558-1603) som frontalfigur. Elizabeth var helt stilenligt mycket upptagen av image- och utseendefrågor och både tillät och uppmuntrade kosmetiska excesser hos både män och kvinnor. Damernas utseende har blivit känt bland annat genom de många drottningporträtten. Idealet var i mycket en blåkopia av det italienska, med vitt puder, ansiktsrött och läpprött, osminkade ögon och påmålade ögonbryn och ådror. Håret skulle vara likadant ljust eller rött som italienskorna haft det och blektes också här med lut, ibland med förödande resultat - det löste sig med peruk; Elizabeth lär ha haft ett åttiotal. En engelsk specialitet var damernas loo-masker; ovala halvmasker som hölls fast framför ansiktet med en knapp mellan tänderna för att skydda smink och hud mot solen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| England 1600-tal |
På 1650-talet och åren där omkring tog sig de politiska striderna synliga uttryck som tydligt visade upp skillnaderna i livsstil. För de protestantiska puritanerna var smink något fullkomligt otänkbart för andra än prostituerade och redan tvål ett tecken på flärd, medan de mer eller mindre katolska Stuart-anhängarna koketterade med smink och peruker. Charles II och hans sympatisörer
tillbringade ett årtionde i landsflykt i Frankrike och återkom
1660 franskare och bättre parfymerade än någonsin och gjorde kröningen till en storslagen uppvisning av kläder,
smycken, smink och parfym, och på den vägen
fortsatte det. Att leva lyxliv blev ett sätt att visa lojalitet
mot kungahuset medan puritaner klädde sig i säck och aska. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Även moucher blev populära
i London vid denna tid: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Frankrike 1700-tal | I 1700-talets Frankriike förknippades smink med adeln och hovet som levde isolerat lyxliv (medan ett kännetecken för de prostituerade på samhällets botten var just att de inte sminkade sig). Undantag fanns, som Ludvig XV:s drottning, den fromma Marie, som inte målade sig alls och därför betraktades som excentrisk. Moderiktiga damer satt i timmar och blev emaljerade i ansiktet och friserade i håret för att sedan vänta in bekantskapskretsen vid visningstid. Det berättas om en tjänsteflicka som ursäktade sin sena ankomst hos matmodern med att hon varit och tittat på grevinnan Montose, som "visades bara mellan klockan 2 och 4". Sminkeffekten skulle vara kontrastrik: kritvitt ansikte mot svarta moucher och skarpa rougefläckar, ansiktets porslinsglans mot perukens mattpudrade grå. Naturlighet var ingen dygd. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| England 1700-tal | Medan den franska adeln fortsatte att sminka sig obekymrat tills den mycket hastigt fick upphöra med det 1789, hade den redan dessförinnan börjat tona bort undan för undan i England. Överklassen slutade visa upp sin rikedom, drog sig tillbaka till sina lantegendomar och lade ner alla ambitioner på att fungera som trendsättare.
Smink började betraktas vulgärt och bedrägligt. Hedervärda kvinnor som följde med sin tid var omålade.
Prostituerade däremot sminkade sig som tokiga,
särskilt med rouge. Rikets unga sprättar hann med en plötslig och sista blomning i en orgie av läppfärg, rouge, ögonbrynssvärta och parfym 1768 men sedan var det slut. 1786 infördes en kraftig sminkskatt och butiker som ville sälja smink måste begära särskilt tillstånd. I takt med att lagren tömdes försvann de målade ansiktena ur gatubilden. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Sminkförbud? |
Parentes: I snart sagt varje bok om kosmetika
som publicerats sedan 1970-talet citeras följande: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Första förekomsten verkar
vara Richard Corsons "Fashions in makeup"
(1972), här i hela sitt sammanhang: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Ingen hänvisning till något lagförslag
(eng. Parliament act) eller annan källa ges i den
engelska tidskriftsartikel som därefter citeras.
Årtalet 1770, så ofta uppgivet av dem som senare
citerat Corson, nämns inte av Corson själv. Gunn (1973) skriver
i sin bok om kosmetika i England att det inte finns
några bevis för att lagförslaget någonsin
blev upphävt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| England 1800-tal | I England vid 1800-talets början visade sig bara gamlingar med vitsminkade
ansikten. Skrikiga rougefläckar levde kvar ytterligare
en tid men prål och tunga parfymer hörde definitivt
till en förgången tid. Den nya tidens smakdomare
borgarklassen såg devil's paint
som en ömklig rest av det gamla depraverade adelsväldet. Om adelns högreståndstecken varit förkonstling, har någon sagt, så blev borgerskapets sjukdom. Översatt till smink så ersattes adelns öppna förkonstling med borgerskapets falska naturlighet. Säga vad man vill om adelsdamerna, konstlade var de kanske, men knappast några svaga oskuldsväsen; det dög inte för den som hade egendom och livegna att dirigera. Borgerskapets flickor och kvinnor däremot ansågs finare ju klenare och känsligare de var. Naturligt robusta flickor fick ligga i med solskydd och ett jämnt intag av skadliga ämnen för att få den rätta sjukliga blekheten. Hysteria och anorexia nervosa var nya diagnoser i tiden. Ren skulle man vara - cleanliness is next to godliness. Det som behövdes i hygienväg gjorde man hemma. Det tvättades med sprit, glycerin och rosenvatten, skrubbades med havremjöl och mandelmjöl, blektes med citronsaft, filmjölk och ruggiga syror. Rouge kunde användas i smyg, helt osjälviskt förstås när man ville glädja andra med sin friska färg. De enda som tilläts sminka sig i det viktorianska England var unga officerare, som gärna visade sig i puder och lysande rouge. De verkliga storkonsumenterna av hygienprodukter var samhällets stöttepelare medelålders och äldre män, som behövde en hel arsenal till den nya maktsymbolen skägget: hårolja, rakvatten, hårtoning och skäggvax. Unga romantiker i lord Byrons anda kräktes åt präktigheten och snattade ur systrarnas kalk- och arsenikpåsar för att få det rätta bleka och lidande utseendet. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| USA 1800-tal | En händelse som för lång tid framåt skrämde bort amerikanska män från kosmetika inträffade under en presidentvalskampanj 1830. President Martin van Boren kandiderade för återval när det blev avslöjat av en motståndare vad han hade på toalettbordet: Drottning Victorias Dubbelextrakt, Korintisk Gräddolja, Elegantinextrakt och Koncentrerad Persisk Essens! Sådana omanliga europeiska adelsfasoner, i ett land som just kastat av sig Gamla Världens ok! Presidenten blev politiskt omöjlig över en natt. Han förlorade valet och amerikanska män all lust att närma sig kosmetiska medel. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 1900-tal När borgerskapet blev smakdomare runt år 1800 dömdes smink ut som dekadent adelslarv. När sminket började industritillverkas ett århundrade senare tillkom råsopan att det var underklassigt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Europa 1909 | Ytterst få i Europa sminkade sig före första världskriget. Helena Rubinstein som öppnade
skönhetssalong i London 1908 konstaterade att
de enda som hade en aning om smink var teaterfolk. De
hade erfarenhet av teatersmink
och lade gärna på lite färg även utanför
scenen. De som först vågade ta efter var
prostituerade och en och annan
societetskvinna som kunde strunta i småborgerliga
fördömanden. Ryska balettens turné med Shéhérezade 1909 skapade en fantastisk orientfeber och ökade
försäljningen av kohl och ögonskugga i hela Europa. Samma år öppnade Selfridge's i London och blev det första varuhuset som exponerade smink fullt synligt på hyllor och diskar. Förut hade de dolts i lådor och under disk, om det fanns alls. 1914 rapporterades att Frankrike var det enda europeiska land där kvinnor sminkade sig öppet, "både den verkliga damen och den lättfotade". |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Sverige 1914 | Samstämmiga rapporter från Sverige 1914 ger vid handen att så gott som ingen sminkade sig. En liten inhemsk tillverkning fanns dock. Den typiska gången för ett företag i branschen var att det börjat med tvål under 1800-talets andra hälft och expanderat därifrån till hygienprodukter som munvatten och cologne. Färgsmink kunde komma från olika håll. Färgfirman Wilhelm Becker annonserade om "teatersmink, smink och puder i alla kulörer" redan på 1890-tal. Såpsjuderiet Grumme sålde rouge 1911 och lovade att det inte skadade huden, "som annars är vanligt". 1914 fanns också en liten svensk tillverkning av ögonbrynsfärg och färgat cerat och läppsalva. Någonstans fanns det köpare. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 1920-tal |
Största inspirationskällan för unga kvinnor som ville vara storstadsmässiga efter första världskriget var filmen. Ännu långt in på 20-talet inspirerades
den av Ryska baletten Shéhérezade. Otaliga filmer utspelades
i Orienten, varuhusens nipper var orientaliskt, parfym
och smink hade orientaliska namn. Efter den sensationella öppningen av Tutankhamons
grav 1922 utbröt dessutom Egyptenfeber. Kläder, smycken, möbler, filmer, böcker,
smink, inredning, allt skulle vara egyptiskt. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| För och emot |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Med dessa ord ville en manlig författare
uttrycka sin uppskattning av moderna kvinnor 1926. Negeraktigt var
annars det vanliga skällsordet när smink fick
sitt genombrott i Sverige på 30-talet (ordet make-up
dyker upp i svenskan 1938). Skrämmas med prostituerade gick
tydligen inte längre. Negersmaken tog sig uttryck
i bl. a. rött nagellack och jazzmusik. Var man emot smink kunde man hävda att det var ohälsosamt. Läppstift samlade bakterier, puder förstörde hyn och många giftiga ingredienser användes. Särskilt under de första årtiondena av 1900-talet när få företag befattade sig öppet med kosmetika var marknaden närmast en undergroundkultur av källar- och köksföretag. Klagomål fick de sällan; kunderna skämdes eller dog. Var man för smink kunde man tvärtom hävda att det var hälsosamt. Läppomada skyddade läpparna och smink i största allmänhet var ett sätt att "ta vara på sig själv". I USA påpekades särskilt att smink var bra för karriären, och då måste det väl också vara bra för hälsan? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 1930-tal | När varenda fabriksflicka kunde köpa ansiktsvitt på burk - filmstjärnorna var ju kritvita, eller hur? - förlorade blek hy sin gamla status. Istället blev solbränna rätt. I Sverige slog det igenom sommaren 1923. Nu betydde solbränna inte längre att man var från landet och måste arbeta utomhus utan att man hade tid och råd att lata sig på stränder eller rentav vistas utomlands. 30-talets nya utseende var hälsosamt, inte bara för individen som låg där och åt vitaminer med hela kroppen utan för hela folkstammen. Det var rashygienens tid, upplyst av solsken och kladdig av fiskleverolja och hårborttagningskrämer. Att "ersätta smink med sol" som det varnades för blev det dock aldrig tal om. Istället sminkade man sig frisk och naturlig med rouge och läppstift. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Nazi chic | Särskilt naturlig var man i Tredje Riket där
kvinnorna enligt den officiella politiken fick
sin skönhet av solbränna och moderskap. Något
ohälsosamt och utländskt (franskt) smink behövdes alltså inte; möjligen på sin höjd
lite tysk honung. "Målade kvinnor"
kunde nekas inträde på nazistpartiets möten. Kvinnor som valts ut till avelsprogrammet Lebensborn fick inte plocka ögonbrynen eller använda
läppstift och nagellack. SA-chefen Ernst Röhm 1933: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| En del av ledarskiktet fick gömmas undan. Bland dem var Magda Goebbels som alltid var sminkad och av åsikten att kvinnor skulle ha "stil, skönhet och intelligens" och Hermann Göring som privat gärna uppträdde i nagellack, rouge och blå ögonskugga. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Hänt nåt? | Efter reaktionen på
70-talet med naturlig look har endast mindre modevågor
rullat fram, alla lika gravallvarligt presenterade som
händelser och befrielser - "nu finns det inga
måsten!". Det har sin komiska poäng att
punkarna möttes av förvåning när
de tog lockropen bokstavligt.
En stor förändring jämfört med erans början för hundra år sedan är att dagens smink
är relativt ogiftigt. Man blev inte allergisk mot
bly och kvicksilver, man dog av det. På 2000-talet har vi också fått lära oss att ingripa i själva köttet med piercing och tatueringar och att längta efter plastikoperatörens kniv. Det är ju skillnad på omskärelse och omskärelse! |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kosmetikabranschen
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Företagstyper | Entrepenörer |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kitchen cosmetics | Myndigheter och etablerade företag kämpade sida vid sida under 1900-talets hela första hälft för att få bukt med källarföretagen. För företagen - som ofta själva hade börjat i källaren men haft lite mer tur - handlade det inte så mycket om att slå ner hotfull konkurrens som om att källarföretagen förstörde hela den spirande branschens rykte. Man lierade sig med apotekare och senare med läkare och vetenskapsmän hellre än med parfymhusen i Paris, för myndigheterna måste övertygas om att de var seriösa, ja, nästan vetenskapsmän själva, och att varorna inte i första hand var lyxiga utan säkra, rent av hälsosamma. Kunderna måste övertygas om samma sak men ett steg längre. Varorna var inte bara säkrare än källarfirmornas, fabriksgjort var dessutom alltid säkrare än hemmagjort. För handen på hjärtat, var det inte i just kitchen cosmetics som kunden fuskade själv...? I USA där problemet var störst fick man slutligen bukt med det lagstiftningsvägen (Food, Drug and Cosmetic Act 1938). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Dagens bransch |
Idag är kosmetikabranschen (hudvård, hårvård, doft och smink) en gigant, i USA den tredje mest lönsamma efter läkemedel och mjukvara. Två företag, franska L'Oréal och amerikanska Procter & Gamble, säljer en femtedel av världens kosmetika, tio företag hälften, åtminstone av det som kommer med i internationell företagsstatistik. Småfirmor i Kenya, stora företag i Indien och jättar i Kina är nog inte medräknade. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Independent | På 1980-talet uppstod två nya yrken som
till viss del ersatte filmstjärnor som sminkförebilder:
Supermodeller (fotomodeller som också arbetade
som mannekänger) och make-up-artister (supermodellernas
servicepersonal). Flera startade eller lånade
sitt namn till uppstickarmärken. De flesta av dessa köptes
snabbt upp av jättar som ville nischa in sig på
färdigkrattad bana. Kanadensiska M.A.C. (1984)
och amerikanska Bobbi Brown (1992) hann t. ex. inte
vara "independent" många år innan
innan de köptes upp av Estée Lauder. Exempel på varumärken som ägs av de tre största kosmetikaföretagen 2009 - men lita inte på det, varumärken byter ägare med rasande fart: Procter & Gamble (USA) Braun, Clairol, Cover Girl, Crest, Ellen Betrix, Gillette, Head & Shoulders, Hugo Boss, Max Factor, Olay, Oral-B, Pantene, Richardson-Vicks, Sebastian, Shulton, Wella... L'Oréal (Frankrike) The Body Shop, Diesel, Giorgio Armani, Lancôme, Maybelline, Oscar de la Renta, Paloma Picasso, Ralph Lauren, Redken, Shu Uemura, Soft Sheen, Stella McCartney, Viktor & Rolf, YSL Beauté... Unilever (UK/Nederländerna) Axe, Brut, Calvin Klein, Chesebrough, Chicago, Close-Up, Dove, Elizabeth Arden, Fabergé, Helene Curtis, Lux, Pepsodent, Pond's, Rexona, Rimmel, Sunsilk, Tony & Guy, Valentino... |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Nya marknader | 1920-talet debatterade och godkände puder,
30-talet rouge, 40-talet läppstift och 50-talet ögonsmink. Sedan ansiktsdel för ansiktsdel fått
sitt har industrin expanderat genom att leta upp eller
skapa nya konsumentgrupper baserade på sådant
som etnicitet, ålder och kön. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Konsumtion | • Europa 2000-tal: En tredjedel av befolkningen, d.v.s. de flesta kvinnor, använder smink. Svenskor och finskor konsumerar
mest. Räknat per capita lägger man mest pengar på doft och hudvård. • USA 2000-tal: Räknat per capita lägger man mest pengar på smink - dubbelt så mycket som på hudvård. • Asien 2000-tal: Räknat per capita lägger man mest pengar på doft. Hudvård kommer före smink • Kina 2000-tal: Räknat per capita lägger man fyra gånger så mycket pengar på hudvård som på smink. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mer historia |
Ögonsmink - till fransar, bryn och lock |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Litteratur:
Se t ex Aftel (2003), Banner (1984), Bergmark (1972),
Birch-Jensen (1991), Brown (1994), Castelbajac (1995), Corson (1972), Gunn
(1973), Jacobson (1998), Jones (2010), Lindvall-Nordin (1984), Ljung
(2002), Magnus (1976), Mulvey och Richards (1998), Nationalencyklopedins
ordbok (1995), Ovidius (1947), Pallingston (1999), Pio
(1922), Riordan (2004), Söderberg (2001), Vatsyayana
(1994), Vogelsang-Eastwood (1995).
The Parliament Act 1770: Corson (1972), Gunn (1973) och många andra, utan angivande av källa. Murstein (1974) gör det (Bartlett Burleigh James: Women of England; Philadelphia: Rittenhouse, 1907) som i sin tur inte gör det. Arkivet på House of Lords Record Office i London kan inte hitta något sådant lagförslag (korrespondens juni 2004). De tio största kosmetikaföretagen: Jones (2010). Konsumtion: Söderberg (2001), Jones (2006), Jones (2010). • Citat: Icke mindre smälek...: Magnus 14:14 (1976). Damerna dansar negerdanser...: Söderberg (2001). Tyska män och kvinnor...: Guenther (2004). Artiklar: Anna-Britta Ståhl: Förr kunde smink sluta med döden (Dagens Nyheter 1996 01 15). Google dokument: Jones (2008): Globalizing the beauty business... (2011 01 15). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
© Shenet 1997 - 2013 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||